Ne koristite aspirin kao prevenciju
Sasvim suprotno ranijim savetima, nakon sprovedenih istraživanja utvrđeno je da zdravi ljudi ne bi smeli da uzimaju aspirin kako bi pokušali da spreče srčani ili moždani udar. Aspirin bi njima, naime, mogao da donese više štete nego koristi jer može da izazove unutrašnje krvarenje.
Stručnjaci sa univerziteta Edinburg tvrde da svakodnevno uzimanje
aspirina skoro udvostručuje rizik od mogućeg unutrašnjeg krvarenja, a
nema skoro nikakvo dejstvo na srčane i moždane udare. Veruje se, inače,
da veliki broj ljudi uzima aspirin svakodnevno jer veruje da će im
pomoći u prevenciji. Ipak, čini se da je to slučaj samo kod onih koji
imaju anginu pektoris, odnosno koji su već imali jedan srčani udar.
Tokom istraživanja stručnjaci su takođe otkrili da žene slabije reaguju
na aspirin nego muškarci.
Žene sa smanjenim ili prosečnim rizikom za infarkt "verovatno ne bi
smele da uzimaju aspirin kao preventivnu terapiju", rekao je dr Don D.
Sin.
U opsežnoj analizi objavljenih studija dr Sin i njegove kolege su
obuhvatile 23 klinička istraživanja sa ukupno 113.494 ispitanika, koji
su ispitali delotvornost aspirinske terapije u sprečavanju infarkta.
Aspirin je, kako se pokazalo, donekle smanjio rizik od infarkta blažeg
intenziteta (28 odsto), ali nije smanjio rizik za teške infarkte sa
smrtnim ishodom, saopštili su istraživači.
Primećeno je, međutim, da su rezultati kliničkih ispitivanja znatno
varirali. Istraživači tvrde da se oko 27 odsto ukupnih varijacija u
izveštajima o blažim infarktima može objasniti brojem muškaraca i žena
uključenih u ispitivanjima.
Generalno, studije u koje su bili uključeni muškarci pokazivali su
najveće smanjenje rizika za blaže infarkte, dok ispitivanja koja su
uključivala žene nisu pokazala znatno smanjenje rizika za blaže
infarkte.
"Ovi podaci su u skladu s tvrdnjom da je aspirin manje delotvoran kod žena, pa se nameće pomisao da su žene sklonije otpornosti na aspirin", rekli su dr Sin i njegovi kolege.


