Kakao - štiti srce i zateže kožu

Večernje novosti 02.09.2010 16:36
Kakao - štiti srce i zateže kožu


Kakao povećava otpornost kože na štetno ultravioletno zračenje, usporava pojavu bora i kožu čini elastičnom i zategnutom



Istinski ljubitelji kakao konzumiraju uglavnom zbog opojnog mirisa i ukusa, a sve veći broj stručnih istraživanja ovog egzotičnog ploda biljke kakaovca (Theobroma cacao) otkriva i druge njegove korisne vrednosti kod mnogih bolesti.

Flavanoli, odnosno podgrupa flavonoida, predstavljaju sastojak koji je posebno zanimljiv savremenoj medicini. Poslednja istraživanja kompanije „Mars“ ukazuju da bi kakao flavanol mogao da bude važan deo zdrave ishrane za ljude sa kardiovaskulrnim problemima. Prema toj studiji, svakodnevno konzumiranje kakao flavanola udvostručilo je broj aktivnih angiogenih ćelija u krvi, koje su važne jer utiču na funkcije obnavljanja i održavanja zdravih krvnih sudova. Inače, slabo funkcionisanje krvnih sudova predstavlja ranu fazu kardiovaskularnih bolesti, uključujući i koronarnu bolest srca. A upravo povećani nivo angiogenih ćelija smanjuje rizik od smrti zbog kardiovaskularnih bolesti.

Istraživanje je pokazalo da se kod ispitanika koji su pili kakao sa visokim nivoom flavanola (iznad 75 %), značajno umanjio krvni pritisak u srčanim komorama, koji, inače, predstavlja važan faktor rizika srčanih oboljenja ili srčanog udara. Istovremeno, poboljšala se i funkcija krvnih sudova za 47 odsto u odnosu na ispitanike koji su pili kakao sa niskim nivoom flavanola. Ovim otkrićem pokazala se izuzetna korist kakao flavanola u obnovi oštećenih krvnih sudova, a bez ikakvih neželjenih pratećih efekata, istakao je prof. dr Karl Kin na Dejvis univerzitetu u Kaliforniji, član međunarodnog istraživačkog tima.

S druge strane, flavanoli kao antioksidansi imaju sposobnost da neutrališu aktivnost slobodnih radikala čija produkcija tokom metaboličkih procesa u organizmu oštećuje različite komponente ćelija, uključujući čak i DNK, odnosno genetski materijal. Takva oštećenja pokreću procese starenja i oboljevanja od različitih degenerativnih bolesti.

Istraživanja su pokazala i da su flavanoli izuzetno delotvorni za očuvanje zdrave kože. Redovnim konzumiranjem kakaa povećava se otpornost kože na štetno ultravioletno zračenje, čime se odlaže pojava iritacije i crvenila, bora i pigmentacije. Stimuliše se i mikrocirkulacija u koži, što omogućava bolje snabdevanje hranljivim sastojcima i kiseonikom. Rezultat ovakvih dešavanja je povećanje gustine derma, odnosno srednjeg sloja kože koji daje elastičnost i zategnutost. Takođe, povećava se i hidriranost kože, a sprečava gubitak vode iz nje.

Holandski i nemački naučnici dokazali su da je koža žena, uključenih u istraživanje, koje su tri meseca svakodnevno ispijale šolju vrućeg kakaa - postala nežnija, dobila više vlažnosti i postala manje osetljiva na delovanje sunca. Kakao podstiče mozak na stvaranje endorfina, što dovodi do opuštanja, otklanjanja stresa i bola. Kakao stimuliše i lučenje dopamina i serotonina koji podižu nivo raspoloženja. Ovde treba tražiti razlog zašto ljudi skloni depresiji tamane ogromne količine čokolade. U svakom slučaju, kakao je izvor mentalnog zdravlja i dobrog raspoloženja, a za razliku od sintetskih lekova nema neželjenih dejstava.

Ni Britanci nisu ostali imuni na izazov provere zdravstvene delotvornosti kakaa. Ustanovili su da svakodnevni unos šolje kakaa sprečava nastanak krvnih ugrušaka, odnosno trombova, koji, ukoliko stignu do srca ili mozga, mogu da izazovu infarkt ili šlog. Dokazano je i da se svakodnevnim konzumiranjem 22 grama kakao praha značajno smanjuje taloženje lošeg holesterola na zidovima krvnih sudova. Zato kakao prah treba redovno konzumirati, poručuju istraživači.

Polifenoli su još jedna vrsta sastojka u kakau, koji imaju važnu ulogu u očuvanju zdravlja. Kao antioksidansi oni, takođe, čuvaju kardiovaskularni sistem i utiču na snižavanje visokog krvnog pritiska. Da bi sačuvali polifenole u čokoladi, pojedini proizvođači biraju kvalitetna kakao zrna, jer prisustvo polifenola upravo i zavisi od sorte kakaa.

Savet plus

Veoma je važno na deklaraciji proveriti kakvu čokoladu jedete. Po pravilu bi štangla čokolade od tridesetak grama trebalo da ima 300 miligrama polifenola. Naravno, kakao nije jedini koji poseduje polifenole u zavidnim količinama. Ima ga i u drugom voću, povrću, čajevima, vinu. Ali, stručnjaci kažu da je efekat delovanja primetno veći iz kakaa, poređeno sa drugim izvorima, pa čak i vinom.





Izvor



Dodaj komentar
  Anonimni komentar
Ime:
Lozinka:
  Zapamti me na ovom računaru

Naslov:
Pošalji mi svaki odgovor na moj komentar
Pošalji mi svaki novi komentar na ovaj članak